vrijdag 23 maart 2012

Het maken van houten knopen staat al jaren op één van mijn vele nog te doen lijstjes. Dit jaar gaat daar dus verandering in komen, en om mijn goede voornemen nog wat kracht bij te zetten heb ik de zaag gepakt en ben ik op bijzonder ambachtelijke wijze te werk gegaan. Met flinke spierpijn en tegenvallend resultaat heb ik moeten besluiten een professional in te schakelen met bijbehorend gereedschap. Zie hier het resultaat. Het zijn nog geen knopen,ze moeten nog een poos drogen en flink geschuurd, maar ik vind ze nu al prachtig!
Leuk detail is dat deze gemaakt worden van de vlierboom. Een bijzondere boom met een al even bijzondere historie. Vroeger werd de vlierboom vlak bij de boerderij geplant, het liefst onder het keukenraam omdat hij bescherming zou bieden tegen kwade geesten (en trok goede geesten aan), vliegen en ongedierte.

2 opmerkingen:

Awkwardel zei

dit kun je het beste doen van essen takken. Vlierentakken hebben namelijk een zachte binnenkant. Van vlieren (sambucus nigra) kun je leuke pennen maken. Groetjes Dewi

Elisabeth zei

Bedankt voor je tip Dewi. Ik was er al een beetje bang voor. De gaatjes zijn er dan ook nog steeds niet in geboord. Maar eens op zoek naar een paar mooie essen takken.