zondag 23 juni 2019

DIY: Pannenkoekplant stekken

Ik hou van groen, echt waar. Niet specifiek de kleur groen, al vind ik die ook oké, maar ik doel op het groen van planten. Buiten is het er voldoende en heb ik er geen omkijken naar maar binnen wordt het een ander verhaal. Op een enkele cactus na is het mij tot dusver niet gelukt een plant te vinden die goed bij mij kan gedijen. Talloze pogingen gedaan met pracht exemplaren die uiteindelijk toch weer in de kliko zijn beland. Het idee van een groene jungle heb ik al lang geleden laten varen maar één of twee planten moet toch wel te doen zijn?

 

Ik en mijn plant
Zoek een plant die bij je past is zo'n beetje de boodschap van het enigszins vermakelijke maar ook bijzonder informatieve boek 'Ik en mijn plant' (Uitgeverij Snor) Ze helpen je meteen een handje met een test waaruit duidelijk wordt wat voor type verzorger je bent. Zo blijkt dat ik behoor tot de categorie de nonchalante verzorger.

Dat lijkt wel zo'n beetje te kloppen. Ik wil mijn planten nog wel eens vergeten gevolgd door een periode dat ik weer veel te veel mijn best doe en ze alsnog dood gaan. Nogmaals ik hou van planten en van groen in huis maar had tot dusver nog geen plant gevonden die goed bij mij kan gedijen. Tot zover is het maar een treurig relaas totdat daar ineens de Pilea Peperomiodes ofwel de Pannenkoek plant zijn intrede deed. De plant heeft mijn hart gestolen en niet alleen die van mij gezien de vele foto's en liefdes betuigingen die ik tegen kom op de sociale kanalen. De Pannenkoek plant is super hip en ik kan met trots zeggen dat er eindelijk (na een aantal zorgelijke weken) een prachtexemplaar mét groene bladeren in de vensterbank staat te pronken.

Alles wat je aandacht geeft groeit?
De eerste kennismaking ging niet geheel vlekkeloos zal ik meteen toegeven. De blaadjes werden snel geel en vielen er één voor één af. Hij heeft op verschillende plekken gestaan. Te veel zon, te weinig zon, de modder ofwel te droog of te nat, van liefde en aandacht naar volledig negeren. Het hielp allemaal niets moedeloos werd ik er van totdat de precies goed plek werd gevonden. De vensterbank waar pas na 17.00 uur de zon zich laat zien. In een grotere pot gezet met wat nieuwe potaarde en toen was het klaar. Het grote genieten van groen in huis kon beginnen.

Stekken
Ik heb niet alleen mijn plant gevonden maar ben ook klaar voor de volgende stap. Let wel géén groene vingers en absoluut geen ervaring. Toch heb ik met succes van mijn in goede staat verkerende moederplant vier babyplantjes kunnen stekken, en daar ben ik best wel een beetje trots op. 


Er zijn verschillende opties of het stekje in water zetten en wachten tot er weer wortels groeien en dan in de aarde zetten of meteen in de aarde zetten. Dit laatste heb ik gedaan zoals te zien op de foto's. De plant uit zijn pot gehaald en goed gekeken hoe de wortels lopen aan de buitenkant waren een paar uitlopers waar weer nieuwe blaadjes aanzaten deze voorzichtig losgemaakt en doorgeknipt. De moederplant ook meteen weer wat nieuwe modder gegeven. 


Sociaalste plantje van Nederland
In het blad Groener Wonen las ik een interview met Lodewijk Hoekstra (tv-tuinman De Grote Tuinverbouwing) waarin hij de de pannenkoekplant het meest sociale plantje van Nederland noemt.
"Deze plant produceert steeds nieuwe stekjes die je gemakkelijk kunt afsnijden, in een potje kan zetten en cadeau kunt geven."  

Helemaal waar, deze vier stekjes geef ik cadeau aan vier verschillende personen en zo kan ik de vreugde van groen in huis een beetje delen. Hoera voor de pannenkoekplant! 







Weetjes 
De Pannenkoekplant is een plant uit het plantengeslacht Pilea. Dit geslacht behoort tot de brandnetelfamilie. Pilea peperomioides komt van oorsprong uit China. In het begin van de 20e eeuw bracht de Schotse botanicus George Forrest de plant mee naar Europa. De Duitse botanicus Friedrich Ludwig Emil Diels gaf haar in 1912 de naam peperomioides (op Peperomia gelijkend).

Pilea peperomioides heeft opvallend grote ronde bladeren en vlezige stengels. De bladeren hebben een doorsnede van ongeveer 10 cm en staan iets uit het midden op de bladsteel. Het glanzende blad is heeft een donkergroene kleur. De plant wordt 30 tot 40 cm (maximaal 60 cm) en bloeit met kleine witte bloemen.
In Europa is Pilea peperomioides een kamerplant. De Nederlandse naam pannenkoekenplant verwijst naar de ronde vorm van het blad die zoals de naam al doet vermoeden aan een pannenkoek. (bron Wikipedia)

Geen opmerkingen: